پیران مقامی
یادواره هنرمندان زنده یاد استاد حاج قربان سلیمانی و حاج محمد حسین یگانه
ششمین جشنواره موسیقی هنری مقامی
شهرستان قوچان 29، 30، 31 اردیبهشت ماه 1395
ابراهیم عماد :
نظری دائر به بازبینی در عبارت «پیران
چنگی
» داشته و باورم بر عدم استفاده از کلمه «
چنگی
» در اینگونه محافل رسمی که برای یادبود عزیزان هنرمند برگزار میگردد، هست.
زیرا مخصوصا این دو بزرگوار (
اساتید
حاج قربان سلیمانی
و حاج محمد حسین یگانه
) همیشه
منشا و مبلغ صداقت، شفافیت، محبت، عشق به معبود و انسانیت
بوده و میباشند و این خصوصیت را به نسلهای بعدی خود نیز منتقل کرده اند که در هنرمندان جوان نسل کنونی نیز مشاهده و میکنیم.
اگر هم اشعاری و موسیقی را در وصف دلاوران منطقه و ملی مطرح کرده و میکنند، برای جاودانه ماندن نام ، نشان و اهداف عالیه آنان در راستای فداکاری و از جان گذشتن هائی که برای
«دفاع»
از فرهنگ، مرز و بوم شان و
حقوق بنیادین ملتهایشان
بوده و میباشد، و نه ترویج «
چنگ و خونریزی
» که آنها را «پیران
چنگی
» بنامیم.
پیشنهادم به انتخاب نام
«پیران مقامی»
بجای پیران
چنگی
هست،
زیرا این هنرمندان همه عمر خود را صرف آموزش، رشد و توسعه فرهنگ موسیقی هنری که تمام تلاش شان حرکت به سوی معبود عالم و رضای
«او»
ختم شده و میشود، نموده و می نمایند و منادی بالاترین
«مقام»
شایسته
«او»
ست بوده،هستند و خواهند بود.
پاریس فرانسه
بیست وسوم اردیبهشت 1395
دوازدهم می 2016
ابراهیم عماد :
کلنگ زنی طرح آرامستان حاج قربان سلیمانی
همزمان با افتتاحیه جشنواره پیران چنگی، طرح مقبره حاجقربان سلیمانی از مشاهیر بنام دوتار و موسیقی مقامی قوچان با حضور جمعی از هنرمندان و دوستداران هنر ایشان و مسئولین شهرستان قوچان رونمایی شد.
در این مراسم یار و یاور همیشگی حاجی قربان سلیمانی، فرزند برومندش استاد علیرضا سلیمانی کلنگ آغاز به کار اجرایی شدن این طرح را به زمین زد.
طراحی این مقبره توسط استاد حبیبالله متحدین در قالب یک باغ ایرانی همچون باغ عطار نیشابوری صورت گرفته است.
استاد حبیب الله متحدین طرح مقبره حاج قربان را از دو بیت :
بانگ گردشهای چرخ است اینکه خلق......مینوازندش به تنبور و به حلق
ما همه اجزاء آدم بودهایم..... در بهشت آن لحنها بشنودهایم
الهام گرفته است و بر اساس شخصیت حاج قربان و فعالیتهای ملی و فراملی او و موسیقی مقامی مقبرهای طراحی کرده است.
بقرار اطلاع، در طراحی این مقبره از هندسه دایره به عنوان بانگ گردشگری چرخ به همراه 12 ستون برگرفته از 12 مقام موسیقی استفاده شده است که در یک چرخش به تعالی و صعود و نهایتاً به گنبد و نوک گنبد منتهی میشود، که معنی و مفهوم آن همان فرهنگ موسیقی اصیل ایرانی است که طنین و آهنگ افلاک بوده که در نهایت بانگ و پرتویی از ذات یزدانی است.
این استاد معماری در طرح خود آورده است :
«موسیقی مقامی بالاترین مرحله خلاقیت در ترکیب ساز و آواز را دارد و جلوه و یادگاری زیبا از فرهنگ دیرینه مشرق زمین میباشد که از تحریف و دگرگونی اعصار مصون مانده و بدیده تقدس به آن نگریسته میشود».
منبع : کانال قوچان 24
استاد علیرضا سلیمانی
در مراسم یادواره موسیقی مقامی - قوچان
چهارشنبه 29 اردیبهشت 1395
بزودی
بازگشت به صفحه دیگر صاحبنظران فرهنگی توسعه فرهنگی شهر قوچان